Thursday, October 27, 2011

HADIS : BERILMU




Hadis daripada Anas bin Malik  r.a; sabda Rasullullah s.a.w:

Maksudnya:  'Menuntut ilmu adalah fardu atas setiap orang Islam dan penuntut ilmu akan didoa keampunan oleh semua termasuk ikan-ikan di lautan'

Ketahuilah bahawa ilmu lebih utama daripada amal. amal ibadah tidak diterima kecuali dengan ilmu. Ilmu pengetahuan adalah kawan yang setia ketika sepi, pembimbing ke jalan petunjuk agama dan modal dalam perjuangan untuk mendapat kemuliaan di dunia dan akhirat. Orang yang malas mencari dan menambah ilmu pengetahuan bagaikan lampu kehabisan minyak dan dia akan hidup dalam kegelapan. Hidup akan cemerlang jika diberkati dengan ilmu pengetahuan.



Kelebihan Ilmu Pengetahuan:
1.  Ilmu adalah warisan para nabi a.s sedangkan harta adalah warisan Firaun dan Qarun.
2.  Ilmu lebih mulia daripada harta kerana ilmu menjaga manusia sedangkan harta dijaga oleh manusia.
3.  Orang yang berilmu mempunyai ramai kawan sedangkan banyak harta banyak pula musuhnya.
4.  Ilmu diberikan bertambah, harta diberikan berkurang.
5.  Ilmu tidak boleh dicuri sedangkan harta boleh hilang dan lenyap.
6.  Harta boleh habis sebelum pemiliknya mati, sedangkan ilmu habis dengan kematian pemiliknya.
7.  Ilmu tidak dapat dihitungkan, sedangkan harta dapat diketahui jumlahnya.

Kemahiran Generasi Pelajar
Ada lima kemahiran yang amat perlu bagi generasi pelajar membangunkan dirinya supaya mampu menjadi menjadi modal insan yang menyumbang ke arah pembangunan.  Kemahiran tersebut ialah;
1.  Kemahiran  ilmu mengurus diri dan ilmu mengurus sistem
2.  Kemahiran berfikir
3.  Kemahiran berorganisasi
4.  Kemahiran berstrategi
5.  Kemahiran berkomunikasi


Pujangga berkata : Bawalah selalu catatan kecil di dalam poket saku anda untuk mengatur pekerjaan dan waktu, mengingatkan anda akan janji-janji yang anda buat dan untuk mencatatkan hal-hal yang penting menurut anda.

Sumber : Himpunan Hadis Modal Insan

Anda boleh terus membaca di http://zaldym.wordpress.com/2009/02/20/pandangan-islam-tentang-ilmu-pengetahuan/

No comments:

Post a Comment