Friday, January 6, 2012

Kesum




Nama saintifik : Polyganum minus huds




Pokok kesum adalah sejenis herba biasa yang mudah tumbuh ataupun lazimnya ditanam di halaman rumah.  Pokok kesum merupakan tumbuhan herba rendah yang mudah ditemui di kawasan tanah lembap. Ia merupakan tumbuhan rumpun yang kecil. Batangnya kecil, menegak dan kadang-kadang  tumbuh menjalar.  Daun kesum memiliki aroma yang menarik dan unik.  Daunnya kecil-kecil, runcing di hujung, nipis dan licin di bahagian tepi daun.  Apabila daunnya diramas ia akan mengeluarkan bau. 


Daun kesum juga mudah ditemui di pasar dan sering dijadikan perencah dalam masakan seperti asam laksa atau ulam kerabu. Herba kesum ini boleh dibiakkan hanya dengan keratan batang.  Ia mudah tumbuh apatah lagi di kawasan lembap.


Khasiat:
Daun kesum yang dilumatkan dan dilumurkan pada kulit kepala berupaya mencegah atau mengurangkan masalah kelemumur.  Selain itu, ia juga baik dan membantu sistem pencernaan.  Daun kesum dipupur pada perut wanita lepas bersalin atau air rebusannya boleh membantu menghilangkan sakit perut yang disebabkan makanan tidak hadam.
sumber : Herba & Perubatan

No comments:

Post a Comment